LCHF-pizza

Igår hade vi fredagsmys med pizza hemmavid. LCHF-pizza! Som blev riktigt god. Receptet kommer från Ulrika Davidssons nys bok, LCHF på mitt sätt. Pizzabotten blev liksom en "riktig" botten och inte svampig som det kan bli med tex oopsies. Fyllde pizzan med tomatpure med vitlökssmak (supergod), skinka, salami, paprika, tomater, massor av ost, jordnötter och massor av oregano. Det doftade himmelskt i köket vill jag lova! Hela familjen åt med god aptit :)

Botten:
2 ägg
4 msk olivolja
1 dl grädde
3 msk fiberhusk
1 krm salt

Börja med att vispa ihop allt utom husken. Tillsätt husken och låt svälla några minuter, späd med vätska om det behövs. Bred ut på en plåt och toppa med valfri fyllning. Var noga med att göra botten tunn om man inte vill ha svampig botten.

Jag tredubblade satsen och det blev två(!) plåtar med pizza, vilket inte riktigt var meningen men jag tyckte det lät så snålt - man vill ju att maten ska räcka. Nu fick jag ju en jättegod matlåda och pojkarna kan äta pizza till lunch.

Nu lite lördagsjobb (en kund än så länge...)

S.

 
Fin bok, lite mycket kolhydrater för min smak och ibland ganska lite fett också. Kanske inte för LCHF- bantaren men väl för LCHF-livsstilaren.

 

Kommentarer
Postat av: Milla

Det är så himla gott med hemmagjord pizza! :)

2010-10-10 @ 21:56:06
URL: http://millablom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0