Jästextrakt

I min jakt på "ren" mat så har jag ofta stött på ordet jästextrakt och funderat lite på vad det är. Jag har hört ryktas om att det inte är bra och att det är ett annat ord för glutamat (äcklig smakförstärkare som ni kanske vet). Har googlat lite och kommit fram till att det är ett ämne som har tillsatts i maten istället för den omstridda glutamaten. Jästextrakt innehåller en mindre mängd glutamat men fortfarande den INNEHÅLLER glutamat, så ett varningens finger till alla som vill undvika detta gift...


Jästextrakt, används i samma syfte som den ifrågasatta smakförstärkaren mononatriumglutamat (E621) men har svagare effekt på grund av lägre halt av glutaminsyra. Bildar fritt glutamat i kroppen precis som E621. Om du dricker eller äter något till som innehåller sötningsmedlet Aspartam så ökar effekten av skadligheten drastiskt, då spelar det ingen roll att det har svagare effekt. Jästextrakt används som en form av smakförstärkare precis som glutamat.

Nu vet jag (och ni)

Trevlig lördagskväll på er!
Jag ska dricka vin, äta grillat oh njuta av att jag är ledig imorgon!

S.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0