Saffransrutor/Pepparkaksrutor

Ja, helgen gick i bakandets tecken hemma hos oss. Tänkte bjuda på receptet på saffransrutorna/pepparkaksrutorna ifall någon är sugen på att ha lite juligt LCHF-fika.

3 ägg
1,5 dl Sukrin (Går bra att minska något, nästa gång ska jag ta 1 dl)
100 g smält smör
0,5 dl vatten
1tsk bakpulver
0,5 dl fiberhusk
1 tsk vaniljpulver
1 påse saffran eller 1/2 påse pepparkakskryddor

Vispa ägg och sukrin pösigt, ca 5 min.
Blanda smöret med vatten och häll i - blanda ordentligt.
Rör ner de torra ingredienserna.
Häll ut smeten i en långpanna täckt med bakplåtspapper.
Grädda i 175 grader ca 20 min.
Skär i rutor när kakan svalnat.
Ursprungsreceptet ska ge 15 rutor står det men jag fick ut 25 stycken. Bättre med lite mindre rutor så räcker de längre ;)

Stort plus för de underbara dofter som sprider sig i köket! Julkänsla på hög nivå :)

S.


Bild snodd på google

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0