Rödalger..

Tänkte bjuda mor och far på jordgubbar och vispad grädde igår eftermiddag och inhandlade jordgubar på vägen dit. Grädde fanns hemma enligt min mor. Väl där så ser jag att min kära (fettskrämda) mamma har fejk-grädde. Sådan där äcklig som säljs med extra lång hållbarhetsdatum och lägre fetthalt än helt vanlig grädde. Dyrare är den också! Vad innehåller då fejk-grädde? Jo, för att kunna hålla längre och ha lägre fetthalt så har vanlig grädde hettats upp och spätts ut med vatten. Men då går det ju inte att vispa den så då tillsätts Karragenan (rödalger) eller som det också står ibland: E407. Googlade lite och hittade det här:
E 407  Karragenan, kan orsaka leverskador, påverka immunsystemet, ge gastrointestinala magsår, misstänks även orsaka cancer. Ej tillåten i mjölkersättning. Osäkerheter finns och ytterligare tester rekommenderas.

Källan känns något osäker men det är ändå ganska allvarliga anklagelser som kanske borde beaktas lite? Jag vet iaf att jag bara köper riktig grädde! Och min mamma får nog också göra det i fortsättningen...

Läste hos Kostdoktorn om grädde och att grädden var slut på "hans" Konsum i Karlstad, bara lättvarianterna fick stå kvar och skämmas. Lite kul tyckte jag. Det känns bra att fler och fler får upp ögonen för "fuskvaror" och dissar dem :)


Bild skamlöst snodd från Kostdoktorn.

S.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0