Krav och ekologiskt - för oss eller djuren?

Jag håller på och läser den här:
 
Och jag är blir uppriktigt sagt arg och besviken på Sveriges bönder. Jag har invaggats i någon slags falsk trygghet om att när jag köper krav och ekologiskt märkt kött så är det från djur som mår bra och har ett bra liv. Enligt den här boken är det inte så. Djuren ska bl.a. ha tillgång till ekologiskt foder och kunna vistas ute en stor del av året står det här. Men så är tydligen inte fallet. Korna ska gå ute ett visst antal timmar per dygn, något som ofta förbises av bönderna eftersom de då förlorar en hel del pengar i att djuren då producerar mindre mjölk. Det förekommer också att djuren är fasthängda inomhus och har en pytteyta att röra sig på, "-de vet inget annat och är nöjda" kommenterar en bonde detta. Det borde ju strida emot alla bönders regler och förstånd, självklart är det inte naturligt för kon! Vår mat ska bli billigare och billigare och de som får lida för detta är djuren.

Jag betalar gärna mer för ekologiskt och kravmärkt men då vill jag inte läsa att det inte spelar någon roll. Finns det regler så ska dessa efterföljas! Nu känns det som om kravmärkningen bara är ett lite märke för att ge konsumenten lite bättre samvete. Men mitt har förmörkats igen...

Återkommer om detta när jag läst ut boken. Det är bara att hoppas att alla inte gått på Bregott-reklamen, korna har det inte alls speciellt bra i "Bregott-fabriken!

S.

Kommentarer
Postat av: Tina

Tror på att man ska ha koll på vad man äter och varifrån maten kommer. Har under ett års tid handlat det mesta av köttet jag äter här, http://www.tranhem.se/, och rekommenderar det varmt.

Tina

2010-04-29 @ 14:05:15
Postat av: Sara

Jag såg deras annons i tidningen igår och skulle gärna vilja åka dit. Får försöka ta mig en tur någon dag. Vet att de säljer i vissa butiker i stan också. Tack för tipset :)

2010-04-29 @ 14:42:03
URL: http://lchfmedmera.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0