Ketos

Efter att ha ätit lite för mycket kolhydrater ett par dagar så tänkte jag försöka hamna i ketos så att jag får fart på förbränningen igen. Just nu är jag lite svälld i magen och mår lite sådär.. Men jag vet att det kommer vara mycket bättre imorgon efter en dag på i stort sett noll kolhydrater.
Att hamna i ketos innebär att kroppen inte får i sig tillräckligt med kolhydrater (socker) för att driva de organ som är beroende av sockret exempelvis hjärnan. För att kunna driva kroppen så bildas ketonkroppar av fett istället. Man blir då helt fettdriven och det brukar kicka igång en viktminskning för en del. Tänkte köra det ett par veckor så blir det mer vanlig LCHF-kost sen igen. Nu innebär det att jag i stort sett lever på kött/kyckling/lax och smör/beasås och ägg. Efter de här två veckorna brukar man bli bra sugen på grönsaker.

Vill ni läsa mer om ketos så finns det bra info här.

S.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0