Ajvide Lindqvist


Igår fick jag äntligen tid att läsa ut "Lilla stjärna" av Johan Ajvide Lindqvist. Sveriges bäste författare just nu enligt mig. Så bra!

En liten flicka hittas som spädbarn gömd i en grop i skogen och får växa upp gömd i en källare. Hon är ett underbarn vad det gäller musik och sjunger rent och klart. Hon visar inga som helst känslor eller önskningar.

En annan flicka föds ungefär samtidigt i en vanlig familj. Hon växer upp och känner sig lite utanför, lite fulare och lite tjockare än alla andra.

Dessa flickor möts och det slutar med Allsång, blod och idoldyrkan.

Något liknande detta står det på baksidan av boken. Jag kan ju tillägga att det är en blodig och makaber bok på sina ställen. Han skriver ruskigt bra, Ajvide. Boken känns modern med sina ungdomsproblem, Idoluttagning och internetrelationer. Skrämmande likt den värld som många ungdomar lever i idag. Jag bara hoppas att det inte ska sluta som i boken i verkligheten...

S.



Om du inte läst något av Ajvide så ska du börja med att läsa Människohamn, bästa boken jag läste förra året!

Kommentarer
Postat av: Elin

Hej! Tänkte bara skriva att jag hittat hit till din blogg =) Vad roligt med boktips också, ska pröva Människohamn tänkte jag. Kram Elin

2010-05-18 @ 12:39:31
URL: http://eliniderstrom.blogg.se/
Postat av: Sara

Kul :)

Det blir ju mycket LCHF men jag försöker att klämma in lite böcker också. Kram

2010-05-18 @ 13:37:34
URL: http://lchfmedmera.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0