Matlådor

Har haft matlådemaraton här hemma ikväll så nu behöver jag inte laga mat imorgon när jag kommer hem. Ugnspannkaka x2 blev det. En LCHF och en vanlig. Supergott med lite hemgjord lingonsylt till. Kan ju tillägga att det är kära mamma som fixar sylten, så huslig är jag inte än... Men snart kanske, snart om typ... 20 år.

LCHF-receptet kommer ursprungligen från Airam tror jag, finns även med i hennes kokbok som hon skrivit med Annika Dahlqvist. Jag har modifierat det lite så det inte blir så stor sats.

6 ägg
ca 150 g keso
ca 1 dl grädde
2 pkt bacon
25 g smör
skivad fet ost, ca 10 skivor

Sätt ugnen på 225 grader. Klipp baconet i bitar och stek det knaprigt i smöret. Häll över bacon och alllt stekfett i en form. Skär ostskivor och lägg över så det täcker hela formen.

Vispa ihop ägg och grädde och rör sedan ner keson, häll blandningen över baconet och in i ugen ca 25 min, tills ytan blir bubblig och fin.
Njut :)
Passar också bra att äta kall på morgonen.

Godnatt

Kommentarer
Postat av: Sara

Mmmmm, gottigt. Jag ska faktiskt försöka mig på det där nåndag :)

2010-03-16 @ 21:50:23
URL: http://bokbonan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0