Ägg

Hemma hos oss går det åt enormt med ägg. Så många så att min pappa tror att vi enbart lever på det :)
Eftersom mamma o pappa har höns så blir jag välförsedd med ägg varje gång vi ses och det känns bra eftersom jag tycker det är ganska dyrt med ägg. Nu får jag KRAV-ägg från frigående höns alldeles gratis. Det enda de vill ha i gengäld är att få vara barnvakt åt lille L. Och det får de ju såklart.

En "ägg-dag" kan se ut såhär:
Frukost: Äggröra på två ägg
Lunch: Brieomelett på två ägg
Kvällsmål: 2 kokta ägg med smör
Sedan tillkommer ju lite grönsaker och nötter och så, men det här var ju för att visa äggen :)

Det händer alltså att jag får i mig 6 ägg på en dag ibland. Nyttigt, nyttigt eftersom ägg innehåller i stort sett alla näringsämnen man behöver.


Gott

S.

Kommentarer
Postat av: Heléne

Visst går det åt ägg, enorma mängder ägg ;-) Men det är gott, och nyttigt :-)Lyckost som har tillgång till ägg så smidigt! Jag har själv funderat på om man skulle ha ett gäng hönor pickandes här men det gillas nog inet av grannar i ett tätbebyggt område?



När jag var yngre jobbade jag på ett hönseri och klarade inte av att äta ägg (kokt, stekt, omelett, äggröra osv. I mat var det inga problem). Det tog MÅNGA år innan jag klarade av att äta ett ägg. Det var typ min årsranson innan ;-)



Nu kan det bli upp till 5 ägg/dag.



/Heléne

2010-03-30 @ 16:51:11
URL: http://www.helenesbaksida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0