Hungerflickan

Nu har jag läst ut "Hungerflickan" av Hillevi Wahl. Suverän bok med en fyndig titel som jag älskar, vet inte varför men den lägger sig fint i munnen liksom, Hungerflickan. Smaka på den ni för att dra till med en ordvits :D

Jag har ju läst den förra av Hillevi också, "Kärleksbarnet", och jag minns att jag gillade den också.

Det är hemska upplevelser hon skriver om. Först sin barndomstid med gravt alkoholiserade föräldrar som inte bryr sig speciellt mycket om henne sedan om sitt eget missbruk av mat. Hur hon "äntligen" knäcker smalkoden genom att spy upp det hon äter gärna med hjälp av glass eftersom det är lättast att spy upp. Hennes år i USA blir kantat av matmissbruk, misslyckade relationer och droger.

En jättebra bok som är läsvärd och behandlar ett ämne som är ständigt aktuellt (tyvärr). När hon beskriver sin relation till sin frånvarande pappa så är det hårt och hjärtskärande. Det gör ont i mammahjärtat.

                           

S. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0