E621

Är lite arg för tillfället. Efter helgens kalas och fester så har det tyvärr inte blivit någon matlagning som resulterat i matlådor så jag var till Konsum och köpte mig lite lunch. Detta projekt brukar vara tämligen enkelt, det brukar bli stekt lax med sallad och beasås. Men idag så bestämde jag mig för grillad kyckling. När jag sedan, tillbaka på jobbet, läser på innehållsförteckningen så ser jag att de har tillsatt E621 - glutamat i marinaden!! Det gör mig lite förbannad faktiskt. Samma företag som stolta deklarerar att de inte har några smakförstärkare i sina köttbullar  kan väl föregå med gott exempel i annan mat också?! Iallafall den de kan påverka själva. Detta kommer nog att resultera i ett litet mail till Konsums kundtjänst...
Nu vet jag att jag måste bli ännu mer noggrann med att läsa på förpackningarna - eller fråga mera.

För dig som inte är insatt så hittade jag det här om glutamat:



E 621, mononatriumglutamat, finns i väldigt många olika torkade soppor, kryddblandningar och andra halvfabrikat i Sverige. E 621 (sannolikt även E 622-625, övriga glutamater) anses farligt för hälsan. Epileptiker kan troligen drabbas ganska svårt. Begreppet "smakförstärkare" används ibland vilket är ovetenskapligt och inte förtroendeingivande. Livsmedelsindsutrin borde satsa på naturliga smaker i stället, och inte kemikalier som irriterar eller skadar smaklökarna och nervbanorna.


Glutamat är inte bra alls, framför allt har kinamat ett högt innehåll av ämnet. Besvären som många har rapporterat kallas "Chinese resturant syndrome" enligt Livsmedelsverket. De skriver vidare: "Känsliga personer kan drabbas av reaktioner som huvudvärk, svettning, halsbränna, tryck över bröstet och
illamående vid intag av höga halter."

(Källa: Tillsatser i livsmedel, SLV 2002)


Så om man kan så ska man helst undvika detta GIFT!

S

(Obs! Innehåller gift)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0