E621 igen...

Vi tar det en gång till då:

E 621, mononatriumglutamat, finns i väldigt många olika torkade soppor, kryddblandningar och andra halvfabrikat i Sverige. E 621 (sannolikt även E 622-625, övriga glutamater) anses farligt för hälsan. Epileptiker kan troligen drabbas ganska svårt. Begreppet "smakförstärkare" används ibland vilket är ovetenskapligt och inte förtroendeingivande. Livsmedelsindsutrin borde satsa på naturliga smaker i stället, och inte kemikalier som irriterar eller skadar smaklökarna och nervbanorna.

 


Glutamat är inte bra alls, framför allt har kinamat ett högt innehåll av ämnet. Besvären som många har rapporterat kallas "Chinese resturant syndrome" enligt Livsmedelsverket. De skriver vidare: "Känsliga personer kan drabbas av reaktioner som huvudvärk, svettning, halsbränna, tryck över bröstet och
illamående vid intag av höga halter."

(Källa: Tillsatser i livsmedel, SLV 2002)

När jag var och handlade förut så kändes det som om jag  inte hittade en vara utan E621, Monatriumglutamat, smakförstärkare - kalla det vad ni vill - SKIT.
Vi ska grilla ikväll och eftersom jag kommer hem sent så behövdes det lite "snabbmat", färdigmarinerade köttbitar, korv till Lucas, goda röror m.m. Jag lusläste förpackning på förpackning men utan framgång. Korv hittade jag tillslut, Änglamarks, tyvärr är det dåligt med köttmängd i den (53%) men det får gå för idag. De andra korvarna med mer kött i hade alla också försetts med smakförstärkare , morr. Det kommer nog att resultera i ett nytt argt brev till Konsum Värmland eftersom de enligt sin kundtjänst jobbar på att ta bort glutamater i sin egenproducerade mat.
De färdiga rörorna har innehållsförteckningar värda medalj i längsta ever... Men de dyrare, "fina" rörorna blir bara bättre och bättre. Kul när konsumenterna kan påverka och företagen förstår att mat av god kvalité är efterfrågad.
Det färdigmarinerade köttet vet jag sen tidigare att det innehåller mycket skit så idag är ett undantag. Jag gillar annars att marinera själv :)

Trevlig Valborg alla!

S.


Kommentarer
Postat av: Heléne

Visst är det sjukt vad mycket skit maten innehåller! Inte undra på att människan mår som den gör idag och har divers sjukdomar efter det också.



Ja, du maten (hehe) jag fuskar och tar små avsteg varje dag. Men, jag fuskade mer innan så en skillnad har det blivit. Fast jag borde skärpa mig mer. Måste kolla om man kan äta Brieost nu eller kan det påverka bebis något? Under graviditeten ska man ju undvika men nu, på andra sidan magen, är det ok då? Det skulle underlätta lite tilltugg till mellanmål och kvällssuget :-)



/Heléne

2010-04-30 @ 16:33:25
URL: http://www.helenesbaksida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0